يكي از عناصر اصلي تعليم و تربيت، هدف است. اگر تعليم و تربيت را صيرورت و تحول انسان از وضع موجود به وضع مطلوب تعريف كنيم، بدون شك اين تحول نيازمند آگاهي از هدف حركت يا مجموعه اهدافي است كه جهت و مسير حركت و سرانجام آن را مشخص مي سازد. ابن سينا در ضمن مسائل نفس شناسي به موضوع تعليم و تربيت انسان پرداخته است و براي حركت تكاملي انسان هدف اصلي و كلي كه همان سعادت حقيقي انسان است، قرار مي دهد. او در مسير رسيدن به اين هدف اصلي، اهداف مياني را معرفي مي نمايد كه عبارتند از: اهداف اعتقادي، اهداف اخلاقي، اهداف علمي ـ آموزشي، اهداف فرهنگي ـ هنري، اهداف اجتماعي، اهداف زيستي ـ جسماني، اهداف سياسي ـ اقتصادي.

این مقاله در دو فصلنامه حکمت سینوی شماره 51 بهار و تابستان 1393 به چاپ رسیده است.

maghale

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *