نویسندگان: رضاعلی نوروزی طاهره بابازاده

هدف اين پژ‍وهش، بررسي نفس از ديدگاه ملاصدرا و دلالت هاي تربيتي آن بود. بدين صورت كه ديدگاه فلسفي صدرا در مورد نفس و دلالت هاي تربيتي آن در خصوص بعضي عناصر تعليم و تربيت (مراحل و اصول) مورد بررسي قرار گرفت. اين پ‍‍‍ژوهش كه از جمله تحقيقات كيفي به شمار مي رود، با روش تحليل- توصيفي و با بهره‌گيري از منابع کتابخانه‌اي و متون دست اول صورت گرفته است. در اين مطالعه ضمن تبيين ديدگاه ملاصدرا درباره نفس كه شامل بررسي نفس، چگونگي حدوث و مراتب آن است، با تشريح مقوله هاي مطرح در اين حوزه، تعليم و تربيت مرتبط با اين مباحث، به صورت يك چارچوب پيشنهادي در قالب مراحل و اصول تربيتي مورد بحث قرار گرفت. نتايج حاصل از انجام پژوهش حاضر با توجه به مراتب نفس به تقسيم‌بندي مراحل تعليم و تربيت انجاميد. اصول تعليم و تربيت نيز بنابر مبناهاي فلسفي ديدگاه ملاصدرا درباره نفس در نظر گرفته شد.

این مقاله در فصلنامه اندیشه نوین دینی شماره 23 به چاپ رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *