نویسندگان: رضاعلی نوروزی طاهره بابازاده
هدف اين پژوهش، بررسي نفس از ديدگاه ملاصدرا و دلالت هاي تربيتي آن بود. بدين صورت كه ديدگاه فلسفي صدرا در مورد نفس و دلالت هاي تربيتي آن در خصوص بعضي عناصر تعليم و تربيت (مراحل و اصول) مورد بررسي قرار گرفت. اين پژوهش كه از جمله تحقيقات كيفي به شمار مي رود، با روش تحليل- توصيفي و با بهرهگيري از منابع کتابخانهاي و متون دست اول صورت گرفته است. در اين مطالعه ضمن تبيين ديدگاه ملاصدرا درباره نفس كه شامل بررسي نفس، چگونگي حدوث و مراتب آن است، با تشريح مقوله هاي مطرح در اين حوزه، تعليم و تربيت مرتبط با اين مباحث، به صورت يك چارچوب پيشنهادي در قالب مراحل و اصول تربيتي مورد بحث قرار گرفت. نتايج حاصل از انجام پژوهش حاضر با توجه به مراتب نفس به تقسيمبندي مراحل تعليم و تربيت انجاميد. اصول تعليم و تربيت نيز بنابر مبناهاي فلسفي ديدگاه ملاصدرا درباره نفس در نظر گرفته شد.
این مقاله در فصلنامه اندیشه نوین دینی شماره 23 به چاپ رسیده است.