نویسندگان: مهدیه کشانی رضاعلی نوروزی
هر نظام تعليم و تربيت داراي عناصر و مولفههايي است که کيفيت و کميت آنها، بر پايه مباني شناختي برنامهريزان هر نظام مشخص ميشود. يکي از اين عناصر زيربنايي شامل برنامهدرسي است که هدفگذاري آن بر پايه اصول فلسفي، علمي، جامعه شناختي و… صورت ميگيرد. کارآمدي نهايي برنامه درسي هم از طريق صحت و استحکام مباني شناختي آن، تأمين ميشود. لذا برنامهريزان بايد در رجوع خود به مولفههاي معرفتشناختي، از جامعيت و صحت آنها مطمئن بوده و سپس جهتدهي محتوي برنامه را بر اين اساس تنظيم نمايند. اين مقاله سعي دارد با نگاهي به نظرات فلسفي و ديني علامه طباطبايي، زمينه را براي تشکيل چنين زيربناي ضروري فراهم نموده تا از اين طريق بتواند به برخي از سرفصلهاي مهم در زمينه برنامه درسي کارآمد دست يابد. به همين منظور چهار عنوان اصلي؛ مختصات و ويژگيهاي برنامه درسي، شعب علم، محتوي علم و آسيبشناسي علم با توجه به نظرات علامه طباطبايي در اين زمينه، مورد بررسي قرار گرفته است.
این مقاله در ماهنامه معرفت شماره 160 بهار 1390 چاپ شده است