نویسندگان: مهديه کشاني رضا علي نوروزي
این تحقيق به دنبال بررسي ديدگاه فلسفه هستيشناسي علامه طباطبايي و آثار و نتايج تربيتي آن است. در واقع هدف اين پژوهش تبيين مسائل اساسي مربوط به ابعاد هستي از ديدگاه علامه طباطبايي و برخي از مهمترين آثار تربيتي آن در خصوص عناصر نظام تعليم و تربيت است. روش کار در اين مقاله به صورت توصيفي- تحليلي و با مراجعه به منابع دست اول و منابع کتابخانهاي صورت گرفته است. در اين مطالعه، ضمن تبيين ديدگاه هستيشناسي علامه يعني رويکرد فلسفي که روش معرفتشناختي آن حاصل شناخت خدا، انسان و جهان است. با تشريح مقولههاي مطرح در حوزه نگرش هستيشناسي مدنظر علامه طباطبايي، ارائه تعليم و تربيت مرتبط با اين مباحث به صورت يک چارچوب پيشنهادي در قالب اهداف، برنامه درسي و روشها مورد بحث قرار گرفته است. نتايج حاصل عبارتاند از:
- اهداف شامل سطوح مختلف هدف غايي توحيدي و اهداف واسطهاي اعتدالگرايي و همهجانبهگرايي ميباشد.
- برنامه درسي شامل توجه به مشخصات برنامه درسي، محتوي برنامه درسي، آسيبشناسي برنامه درسي و شعب علم ميباشد.
- روشهاي تعليم و تربيت شامل روشهاي فردي و اخلاقي، روشهاي علمي و روشهاي اجتماعي ميباشد.
این مقاله در فصلننامه حکمت و فلسفه شماره 22 تابستان 1389 چاپ شده است.