هدف مقاله حاضر، تحليل محتواي کتب دين و زندگي دوره متوسطه جهت آشکار شدن نقاط ضعف و قوت برنامه از منظر تناسب با نيازهاي اجتماعي و عاطفي فراگيران بود. در اين پژوهش کتب دين و زندگي دوره دبيرستان مورد بررسي قرار گرفت و با استفاده از روش تحليل محتواي کمي بر اساس فرم چک ليست محتوا کتب در دو مولفه اصلي نيازهاي اجتماعي و عاطفي و 35 مولفه فرعي که بر اساس طبقه بندي هاي نظري صاحب نظران حوزه تربيتي، مقالات و کتب راهنماي درسي تهيه و پس از تاييد استادان، نهايي شد. سپس به صورت جداگانه هر درس به عنوان واحد تحليل در نظر گرفته شد. با توجه به يافته هاي به دست آمده، بيشترين فراواني متعلق به کتاب دين و زندگي سوم متوسطه با 387 فراواني بوده است که بيشترين تکرار در مولفه پرداختن به خانواده و ازدواج با 20.91 درصد و کمترين آن در مولفه هاي پرورش روحيه توکل، استدلال ممانعت از بزهکاري جوانان، بيان چگونگي رابطه با جنس مخالف، نياز به هستي شناسي و تبيين استقلال با 0.258 درصد نشان داده شد. کتب دين و زندگي اول متوسطه 339 فراواني که بيشترين فراواني در مولفه نياز به تفکر و تعقل 18.87 درصد و کمترين آن در مولفه هاي پرورش روحيه توکل، بيان روابط اجتماعي و آداب معاشرت، پرداختن به خانواده و ازدواج، تبيين فساد اخلاقي و تبيين نيازهاي غريزي 0.294 درصد بود و کتاب دين و زندگي دوم متوسطه 340 فراواني که بيشترين فرواني در مولفه تبيين مرگ، معاد و توشه آخرت 20.91 درصد و کمترين فراواني و توجه به مولفه هاي تبيين احترام به حقوق ديگران و تبيين نياز به دين و پيام الهي حدود 0.227 درصد بود. کتاب دين و زندگي سوم متوسطه بيشتر از کتب ديگر به نيازهاي اجتماعي و عاطفي پرداخته است ولي به طور کلي تمام کتب از نظر پرداختن به نيازهاي اجتماعي و عاطفي در سطح پاييني بودند. بنابراين نياز به تجديد نظر با توجه به پاسخ گويي به نيازهاي عاطفي و اجتماعي کاملا احساس مي شود.