1-غفلت از تمایز بین تعلیم و تربیت و اخلاق امری ناپسند است
2-در دانش اخلاق بحث‌ها بر محور خویشتن‌سازی و راه کسب فضیلت‌ها و دفع رذیلت‌هاست
3-در تربیت ،مسائل پیرامون دگرسازی و اثرگذاری بر رفتاردیگران و متربیان است
4-در روش تفسیر متن همه گزاره‌ها وتوصیه های مربی مورد بررسی وتفسیرقرارمی گیرد
5-در روش تحلیل گفتار هدف بررسی نقش و عملکرد گوینده در مقام تربیت و اثرگذاری برمخاطب است
6-بیشتر خطبه های نهج البلاغه در مقام تربیت، هدایت و سازندگی صادر شده است
7-در روش رفتارشناسی به بررسی رفتارها و سیره‌های عملی پرداخته می‌شود
8-پیشوایان معصوم(ع) دارای نقش الگویی‌اند و برخی ازاعمال در موقعیت تربیتی از آنان سر زده است
9-تامل در سیره تربیتی معصومین(ع) راهنمای کشف قواعد و روش‌های تربیتی از دیدگاه انان است
10-در سیره شناسی تربیتی باید نگرش موضوعی داشت ورفتارهارامکمل هم دانست
11-در سیره شناسی تربیتی نباید شرایط و اوضاع صدور رفتار مورد غفلت واقع شود
12-بررسی نتایج رفتاروبازشناسی شخصیت پرورش یافتگان،نمودوظهوردیگری ازشآن تربیتی مربی می باشد
13-ائمه معصومین(ع)مفسران وحی،قرآن وشریعت اند که درحکم واحد و به هم پیوسته‌اند
14-کلام و رفتار معصومین (ع)،کلام و سیره شخص واحد تلقی می‌شود
15-اعتبار نهایی و حجیت آرای تربیتی معصومین(ع) نظریه اسلام است
16-در استفاده ازنهج البلاغه فقط مطالبی درباب تربیت به عنوان نظراسلام اعتبارداردکه با مفاد همه سنن معصومان (ع) و معانی آیات قرآن هماهنگی داشته باشد
17-مباحث تربیت اجتماعی- سیاسی درسخن و سیره امام علی(ع) از ارزش ممتازی برخوردار است
18-درمواجهه باهرمتن دینی دو رویکرد تفسیری وجود دارد
الف) اولی رویکردی که برپایه مفاهیم درون متن وتقسیم وتنظیم آنها استوار است
ب) دیگری رویکردی که مفاهیم و نظریه‌ها بر متن دینی عرضه می‌شود تا موضوع متن دینی در آن زمینه استخراج شود
19-از گزاره های تربیتی درباره دین و دنیا که در متون دینی وارد شده دوگونه استنباط می‌توان داشت
-استنباط مستقیم: استنباط لفظی است و دردامنه و محدوده دلالات الفاظ
-استنباط غیر مستقیم: مبتنی برنوعی استکشاف عقلانی و نظری است
20-آن بخش ازروش‌ها، اصول و قواعدی که در تجربه بشری آمده است ولی در متون دینی نیست در منطقه الفراغ نظام تربیتی قرار می‌گیرند
21-منطقه الفراغ: منطقه سکوت، منطقه رها شده از ناحیه شرع
22-اصول وقواعدی که درمتون دینی نیست ولی تجربه‌ی بشری آن‌ها را برای رسیدن به اهداف مطلوب، مناسب بداند به عنوان ثانوی روش دینی تلقی می‌شوند
23-تشخیص اولویت و جایگاه برتری اصول و روش‌ها در تربیت دینی
الف) میزان تکرارآن در متن؛ مانند توجه ویژه به معاد یا توحید در قرآن
ب) تصریح به بنیادی بودن آن درمتن معتبر دینی؛ مثل امربه معروف و نهی ازمنکر
ج) بنیادی بودن و نقش کلیدی داشتن
ناصر رستمی

دیدگاه درباره “روش‌شناسی استنباط آموزه‌های تربیتی در سیره و کلام امام علی (ع)

  1. ۱۵”-اعتبار نهایی و حجیت آرای تربیتی معصومین(ع) نظریه اسلام است”
    منظور از اعتبار و حجیت چیه؟ اینا میخاد بگه که آرای تربیتی معصومان همون نظر اسلامه؟

    نهج البلاغه جزو متون معتبره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *