نویسندگان: رضاعلی نوروزی حسین عاطفت دوست
اين مقاله با روش تحليلي ـ توصيفي به بررسي تربيت اخلاقي از منظر خواجه نصيرالدين طوسي و كلبرگ در سه بخشِ مباني، هدف و روش هاي تربيت اخلاقي مي پردازد. مبناي تربيت اخلاقي از ديدگاه كلبرگ، درك و استدلال مخاطبان بوده كه شش مرحله را در رشد اخلاقي معرفي كرده، ولي از ديدگاه خواجه نصير، نفس انساني مبناي تربيت اخلاقي است. هدف تربيت اخلاقي از ديدگاه خواجه نصير، رسيدن به قرب الاهي ولي از ديدگاه كلبرگ، دست يافتن به عدالت براي همه مردم و تحقق ارزشهاي عالي انساني در زندگي آنهاست. روش تربيت اخلاقي از نظر كلبرگ، تربيت اخلاقي نه به وسيله آموزش، بلكه انتقال دانشآموز از مرحلههاي پايين رشد اخلاقي به مرحله بالاتر از طريق وادار كردن آنها به بحث درباره مشكلات اخلاقي است. ولي خواجه نصير تاديب، عادت دادن و بهره بردن از تشويق و تنبيه را اساسيترين روشهاي تربيت، و روشهاي عام شامل، پرهيز از گوش دادن به حرفهاي ناشايست، برقرراي اعتدال در دو قوه شهويه، غضبيه و روشهاي خاص شامل معالجه برخي رذايل مي داند.
این مقاله در فصلنامه معرفت اخلاقی شماره 6 به چاپ رسیده است.