اين مقاله به بررسي اندیشه سهروردي با هدف تبيين ديدگاه فلسفی وی دربارة شناخت، تحلیل و استنباط اصول تربيتي از آن با استفاده از روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته است. فلسفه وی، كه به عنوان فلسفه التقاطي(عقل و شهود) ميتوان از آن نام برد در شناخت با تركيب دو نگرش فلسفي و عرفاني يعني برهان ارسطويي و عرفان افلاطوني با نگرش اشراقي به شكل قاعدهمندي نظام متفاوتي از فلسفه پيش گفته را مطرح ميسازد. بيشتر، سهروردی در زمينه كسب دانش اين باور را القا کرده است كه كسب دانش از جانب انسان به تجربه سه سطح شناختي، يعني شناخت شهودي (استفاده از حواس)، شناخت از طريق مشاهده (شهود عرفاني) و شناخت اشراقي منوط است كه اين سطح از شناخت می تواند انسان را به حقيقت دانش رهنمون سازد؛ لذا اين نوع نگرش از شناخت و فرايند كسب دانش توسط انسان، پیامدهایی را برای اصول تربيت در پی دارد كه در اين مقاله بدان پرداخته شده است.
این مقاله با همکاری آقای سیدحسن هاشمی اردکانی تدوین شده و در فصلنامه پژوهش در مسایل تعلیم وتربیت اسلامی شماره چهارده بهار 1391 به چاپ رسیده است.
سلام استاد
مقاله مفیدیه تشکر
لطفاً از اینا زیاد بذارید.
سلام
هر چی چاپ بشه اینجا اضافه میشه متاسفانه قبل از چاپ نمیشه.
سلام
به هر حال تشکر از مقاله های چاپ شده. استفاده میکردیم!! موفق باشید.
یاعلی