در همه نظامهای آموزشی، کتب درسی به يکی از مهمترين منابع برای جامعهپذير کردن افراد تبديل شده است که از طريق ٱ ن بسياری از اصول و ارزشهای نظام سياسی کل میتواند به دانشآموزان منتقل شود. هر کشوری از طريق برنامهها و تصميمگيريهای خود و همچنين مفاهيمی که در کتب درسی قرار ميدهد و حتی با تصاوير کتابهای درسی، سعی دارد هژمونی خود را باز توليد کند. هدف اين تحقيق، تحليل تطبيقی محتوای تصاوير کتابهای آموزش عمومی از منظر بازنمايی فرهنگ پوشش بين دو کشور ايران و سوريه است که از طريق تکنيک تحليل محتوا به تجزيه و تحليل 2075 داده تصويری مندرج در کتابهای درسی دو مقطع تحصيلی دبستان و راهنمايی دو کشور ايران و سوريه پرداخته شده است. دادهها حاکی از آن است که تصاوير مورد بررسی با جهتگيری فرهنگی نظام سياسی کشورها، هماهنگ است. تمامی تصاوير با حفظ موازين و اصول کلی کشورها تهيه شده است، ولی با مشاهده در سطح اجتماع و شکافی که بين فرهنگ رسمی و غيررسمی وجود دارد ، به نظر ميرسد بين سطح توليد پيام و مصرف پيام فاصله وجود دارد.