در همه­­ نظام­های آموزشی، کتب درسی به يکی از مهمترين منابع برای جامعه­پذير کردن افراد تبديل شده است که از طريق ٱ ن بسياری از اصول و ارزش­های نظام سياسی کل می‌تواند به دانش­آموزان منتقل شود. هر کشوری از طريق برنامه­ها و تصميم­گيري­های خود و همچنين مفاهيمی که در کتب درسی قرار مي­دهد و حتی با تصاوير کتاب­های درسی، سعی دارد هژمونی خود را باز توليد کند. هدف اين تحقيق، تحليل تطبيقی محتوای تصاوير کتاب­های آموزش عمومی از منظر بازنمايی فرهنگ پوشش بين دو کشور ايران و سوريه است که از طريق تکنيک تحليل محتوا به تجزيه و تحليل 2075 داده­ تصويری مندرج در کتاب­های درسی دو مقطع تحصيلی دبستان و راهنمايی دو کشور ايران و سوريه پرداخته شده است. داده­ها حاکی از آن است که تصاوير مورد بررسی با جهت­گيری فرهنگی نظام سياسی کشورها، هماهنگ است. تمامی تصاوير با حفظ موازين و اصول کلی کشورها تهيه شده است، ولی با مشاهده در سطح اجتماع و شکافی که بين فرهنگ رسمی و غيررسمی وجود دارد ، به نظر مي­رسد بين سطح توليد پيام و مصرف پيام فاصله وجود دارد.

فایل مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *