هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامه بومیشده فبک بر افزایش خودکارآمدی، شادی و خوش بینی دانش آموزان دختر سال اول دوره اول متوسطه می باشد. بدینمنظور، از روش شبه آزمایشی استفاده شده است. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر سال اول دوره اول متوسطه است. از این جامعه به روش نمونهگیری تصادفی نظام مند، یک نمونه هشتاد نفری (شصت نفر آزمایش و بیست نفر کنترل) انتخاب شد. اجرای مقیاس خودکارآمدی کودکان، پرسشنامه شادی آکسفورد و آزمون جهت گیری زندگی ( LOT ) در گروههای آزمایش و کنترل، نشان داد که قبل از اجرای برنامه فبک تفاوت معناداری بین گروهها وجود ندارد. برنامه مذکور، طی شش جلسه هشتاد دقیقه ای در گروههای آزمایش به اجرا درآمد. تحلیل نتایج با استفاده از نرم افزار spss18 نشان داد که گروههای آزمایش بطور معناداری نمره خودکارآمدی (۰۵/۰> P ) و خوش بینی (۰۵/۰> P ) بالاتری کسب کردهاند. اما بین نمرات پس آزمون شادی، گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود ندارد (۰۵/ ۰> P ). از این رو، می توان گفت بین اجرای برنامه بومی شده فبک و خودکارآمدی و خوشب ینی ارتباط مثبتی وجود دارد، اما این برنامه در افزایش شادی بیتأثیر است.
این مقاله در مجله فلسفه و کودک بنیاد حکمت اسلامی صدراشماره ۵ و ۶ ص ص. ۱۲۰- ۱۰۵ چاپ شده است.