اهداف: اُفت تحصيلی زمانی اتفاق می‌افتد که فاصله قابل‌توجهی بين استعداد بالقوه و توان بالفعل افراد در فعاليت‌های درسی و پيشرفت تحصيلی ايجاد شود. اين پژوهش با هدف بررسی و شناخت عوامل فردی، اجتماعی، خانوادگی و آموزشی موثر بر اُفت تحصيلی از ديدگاه دانشجويان انجام شد.
روش‌ها: اين پژوهش پيمايشی در دانشجويان کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترای مشغول به تحصيل در دانشگاه اصفهان در سال تحصيلی 91-13۹۰ انجام شد. 373 دانشجو با روش نمونه‌گيری تصادفی انتخاب شدند و تعداد ۳۵۷ پرسش‌نامه تکميل‌شده جمع‌آوری و بررسی شد. ابزار پژوهش پرسش‌نامه محقق‌ساخته دارای 4 مولفه فردی، خانوادگی، اجتماعی و آموزشی و 40 گويه بود که براساس طيف ليکرت از کاملاً مخالفم (1 امتياز) تا کاملاً موافقم (5 امتياز) درجه‌بندی شد. برای تجزيه و تحليل داده‌های پژوهش از نرم‌افزار SPSS 16 و آزمون T تک‌نمونه‌ای استفاده شد.
يافته‌ها: از ديدگاه دانشجويان، ميانگين امتياز تاثير عوامل فردی بر اُفت تحصيلی 47/2±16/4، ميانگين امتياز تاثير عوامل خانوادگی بر اُفت تحصيلی 30/3±75/3، ميانگين امتياز تاثير عوامل اجتماعی بر اُفت تحصيلی 68/3±74/3 و ميانگين امتياز تاثير عوامل آموزشی بر اُفت تحصيلی 96/3±83/3 بود (05/0>p).
نتيجه‌گيری: عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی و آموزشی از ديدگاه دانشجويان بر ميزات اُفت تحصيلی موثر است.

فایل مقاله

دیدگاه درباره “تاثير عوامل فردی، اجتماعی، خانوادگی و آموزشی بر اُفت تحصيلی از ديدگاه دانشجويان

  1. با تاخیر
    تولدتون مبارک
    امیدوارم وجود پر برکتتان سالهای سال پر تلالو منبع علم و آگاهی برای طالبانش باشد.
    شادمان باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *