آنچه که باید تحول در این حوزه را صورت دهد علاقه و انگیزه است نه سند و راهبردها و فرایندهای عملی پیش‌بینی شده و حتی پیش بینی نشده در حوزه عمل و نظر. سخن در مورد حس زیبایی‌شناختی شاگردان است. روشن است که آدمی موجودی است بس پیچیده و در عین حال انتخابگر، لذا انتخاب‌های خود را بر اساس هوشمندی انجام می‌دهد و در بسیاری از اوقات دلایل اصلی را پنهان می‌کند. هنر یک صاحب نظر در طراحی و تدوین برنامه‌ها دیدن چیزهایی است کمتر تبیین می‌شوند. لایه‌های پنهانی که معمولا تبیین نمی‌شوند و کسی به آنها نمی‌پردازد یا کمتر مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرند. سئوال این است که چرا حضرت حق در قرآن و اندیشمندان مسلمان چون مولوی و سعدی و … در مواردی در بیان پیام خود از داستان بهره می‌گیرند یا شعر؟ به نظر می‌رسد نکته در زیبایی‌شناسی آدمی نهفته است. انسان به فطرت خود زیبایی‌ها را دوست دارد و به دنبال آنها حرکت خواهد کرد.

متن کامل

 

 

 

6 thoughts on “حس زیبایی‌شناختی گمشده‌ی نظام تعلیم و تربیت کشور

  1. سلام استاد.موضوع قشنگی بود.اما ظاهرا قسمت متن کاملتون خالیه.

    یا لا اقل من تو این قسمت جز یه صفحه سفید چیزی ندیدم.

    شاد باشید و سربلند.

  2. با سلام و احترام .
    خیلی خوب بود از این نظر که جای خالی یک چنین مطالبی در سایتتون احساس می شد.نقد فضای تربیتی…
    هرچند ما نفهمیدیم حس زیبایی شناختی مربوط به محتوا بود یا ساختار انتقال محتوا یا رابطه معلم و شاگرد …
    به نظر سند و راهبرد هم منافاتی با حس زیبایی شناختی ندارد.
    برای موضوع پایان نامه بنده ( البته اگه عوض نشه) مفید بود.

  3. سلام
    ما نظرمون همون بود که حس زیبایی شناختی باید باشه
    نکات برای تبیین بهتره یعنی همه جا باید اون حس زیبایی شناسی باشه
    خوب تو سند و راهبرد اگه حس زیبایی شناسی لحاظ بشه بله اما اگه نشه دیگه فایده نداره
    اون یه کنایه به سند تحول بوده و لاغیر

  4. وجود حس زیباشناسی در نگاه به جوانان

    «…یک عدّه‌اى وقتى نگاهشان به جوانها مى‌افتد، نمونه‌ها و گونه‌هاى معدود ناهنجار را مى‌بینند؛ بله، ناهنجارى هم هست – نه اینکه نیست – ما هم اطّلاع داریم؛ امّا این هنجارِ عمومىِ ملّت ایران و جوانان ما، هنجار دینى است؛ هنجار علاقه‌مندى به دین و میهن و اسلام و قرآن و معنویّت و ملّیّت و مانند اینها است؛ این را نباید از یاد برد و فراموش کرد. جوانهاى ما بحمدالله جوانهاى خوبى هستند. از جمله‌ى وظائف ما این است که کمک کنیم این جوانها خوب بمانند و خوب پیش بروند و ان‌شاءالله براى کشورشان بخوبى و کمال، مفید واقع بشوند…»

  5. كاش مفصل تر به اين موضوع مي پرداختيد
    خلا اين نياز در نظام آموزش و پرورش ما به طور جدي احساس ميشه

    *********
    حس زيبايي شناختي بين معلم و شاگرد بايد دو طرفه باشه اگر اين حس يكطرفه باشه دنبال ثمرات آن هم نبايد گشت
    گاهي معلم اين قدرت اين هنر و اين ابزار مهم را در اختيار دارد ، به راحتي شاگرد را مجذوب خود مي كند ميل و رغبت او را برمي انگيزد و او را به دنبال خود مي كشاند اما در ادامه راه به هر دليلي اسباب تقويت و حفظ اين حس را فراهم نمي سازد قطعا اين معلم مديون شاگرد خود خواهد بود تا ابد !! چيزي كه به كرات اتفاق افتاده و مي افتد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *