نويسندگان: شقايق نيك نشان، رضاعلي نوروزي، احمدرضا نصراصفهاني
در دهههاي اخير رويكرد كيفي در قلمرو پژوهشهاي علوم انسانی و علوم تربيتي وارد شده و مورد توجه محققان قرار گرفته است. از مسايل اصلي اين نوع از پژوهش بحث معيار يا معيارهايي است كه نتايج اين نوع از پژوهش را قابل اعتماد و اطمينان ميسازد. يكي از معيارهاي مطرح در اين ميان مساله روايي (validity) در تحقيقات كيفي است كه موضوعي حياتي و چالش برانگيز به حساب ميآيد. در اين مقاله محققان با بهرهگيري از شيوه توصيفي و تحليلي و با بررسي ادبيات مربوط به تحقيقات كيفي سه رويكرد عمده؛ رويكرد سنتي، رويكرد كلنگر و رويكرد هدف- روايي در ارتباط با مفهوم روايي، مطرح و روشهاي دستيابي به روايي در اين سه رويكرد مورد بحث و بررسي قرار دادهاند. این سه رویکرد عبارتند از رویکرد سنتی، کل نگر و رویکرد هدف – روایی که به زعم نویسندگان رویکرد کل نگر بر دو رویکرد دیگر ارجحیت داشته و میتواند مساله روایی در پژوهش کیفی را حل نماید.
این مقاله در فصلنامه روش شناسی علوم انسانی شماره 62 بهار 1389 به چاپ رسیده است
با سلام
“مهم این نیست که در کجای جهان ایستاده ایم ، مهم این است که در چه مسیری گام بر می داریم.” هولمز
البته سخن زیباییست اما من با قسمت اولش زیاد موافق نیستم بالاخره اینکه آدمی جغرافیای ایستادگی خودش در مختصات مشخصی رو بدونه حداقلش این هست که کمی تا قسمتی تکلیفش با خودش و دیگران روشنه. اما در مورد قسمت دوم سخن هولمز باید بگم تا اونجایی که مقالتون رو مطالعه کردم شما و همکارانتون باز هم کمی تا قسمتی زیاد متوجه هستید که دارد در چه مسیری گام بر می دارید. از این که چند نمونه از پر چالش ترین مسائل حوزه علوم انسانی و تربیتی رو به نمایش گذاشتید بسیار ازتون ممنونم.
انشا الله راهتون رو دانشجو هاتون ادامه می دن و روز به روز هم خداوند متعال بر قوای بازوان تفکری شما قوت ببخشه .
با آرزوی توفیقات روز افزو نتان
جناب میخ با سلام
از لطفتون ممنون
همین رویکردها که بیشتر زحمات کار هم بر روی دوش خانم نیک نشان بود نیازمند گسترش و توسعه است و فکر میکنم بخش عمده ای از مطالب هم وجود دارد منتهی همکارانی که جدی باشند می توننن به طرح رویکردهای جدید در این عرصه از پژوهش در ادبیات علمی کشور کمک کنند