اين تحقيق با هدف بررسی رابطه بين مؤلفههای برنامه درسی پنهان و هويت ملی دانشآموزان متوسطه انجام شده است. روش آن توصيفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری اين تحقيق دانشآموزان سال دوم و سوم دبيرستانهای غرب استان مازندران، به تعداد 17979 نفر هستند و حجم نمونه شامل 414 نفر از دانشآموزان میشود که به روش نمونهگيری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته برای بررسی مؤلفههای برنامه درسی پنهان که شامل جو اجتماعی مدرسه، ساختار سازمانی، تعامل معلم و دانشآموز و ساختار فيزيکی مدرسه و کلاس درس و پرسشنامه محقق ساخته هويت ملی که پس از تعيين روايی و پايايی، پايايی برنامه درسی پنهان 85% و هويت ملی 81%به روش آلفای کرانباخ محاسبه شد، توسط پاسخگويان تکميل گرديد. در بخش تحليل آماری از شاخصهای آماری توصيفی و رگرسيون استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد که بين مؤلفههای برنامه درسی پنهان و هويت ملی دانشآموزان با 95/. اطمينان رابطه وجود دارد. بين جو اجتماعی مدرسه، ساختار سازمانی مدرسه، تعامل معلم و دانشآموزان و ساختار فيزيکی مدرسه و کلاس درس و هويت ملی دانشآموزان با 95/. اطمينان رابطه وجود دارد. همچنين يافتهها نشان دادند که افزايش در هر يک از مؤلفهها بر ميزان هويت ملی نيز افزوده میشود و بيشترين رابطه مربوط به متغير تعامل معلم و دانشآموز است.
این مقاله در فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان شماره 15 (پیاپی 42) پاییز 1393 به چاپ رسیده است.
دکتر معلومه تازگیها اتفاقات تازه ای تو زندگیت افتاده امیدوارم هر چه هست خیر باشد و من آنها را به فال نیک میگیرم
سلام استاد
این مقاله خیلی جالب بود.
خدا قوت