هدف از نگارش اين مقاله، بازشناسي فرایند ادراک از منظر ملاصدرا و پیامدهای تربیتی آن است. در پژوهش حاضر که با بهرهگیری از رویکرد کیفی و با روش تحليلي- استنتاجي انجام شده، پس از بازبيني منابع قابل دسترسی، ادراک و پیامدهای تربیتی آن بر اساس آرای ایشان استنباط شده است. يافته هاي حاصل از اين تحقيق نشانگر این است که بعد از بحث در باب ادراک و تعریف و معرفی انواع و مراتب آن به بحث در باب اهداف و اصول تربیت با توجه به فرایند ادراک پرداخته که به قرار ذیل می باشد: اهداف شامل 1) تشبه به حضرت حق(اتحاد با عالم عقل). 2) رشد و استکمال قوه حسی. 3) رشد و استکمال قوه خیال. 4) رشد و استکمال قوه عقلانی و سرانجام تناظر و مراتب علم با نیازهای آدمی. و اصول تربیت عبارت است از: 1) اصل توجه به حواس به عنوان معدات کسب علم. 2) جامع نگری در علم. 3) مرحله ای نمودن آموزش. 4) توجه به مراتب نیازها و استعدادهای آدمی. 5) اصل توجه به تفاوت های فردی. 6) توجه به مراحل مختلف رشد و تاکید بر تدریجی بودن تربیت. و در نهایت اصل اکتشافی بودن علم.
این مقاله در فصلنامه آیین حکمت شماره 15 بهار 1392 به چاپ رسیده است.