هدف از نگارش اين مقاله، بازشناسي فرایند ادراک از منظر ملاصدرا و پیامدهای تربیتی آن است. در پژوهش حاضر که با بهره‌گیری از رویکرد کیفی و با روش تحليلي- استنتاجي انجام شده، پس از بازبيني منابع قابل دسترسی، ادراک و پیامدهای تربیتی آن بر اساس آرای ایشان استنباط شده است. يافته هاي حاصل از اين تحقيق نشانگر این است که بعد از بحث در باب ادراک و تعریف و معرفی انواع و مراتب آن به بحث در باب اهداف و اصول تربیت با توجه به فرایند ادراک پرداخته که به قرار ذیل می باشد: اهداف شامل 1) تشبه به حضرت حق(اتحاد با عالم عقل). 2) رشد و استکمال قوه حسی. 3) رشد و استکمال قوه خیال. 4) رشد و استکمال قوه عقلانی و سرانجام تناظر و مراتب علم با نیازهای آدمی. و اصول تربیت عبارت است از: 1) اصل توجه به حواس به عنوان معدات کسب علم. 2) جامع نگری در علم. 3) مرحله ای نمودن آموزش. 4) توجه به مراتب نیازها و استعدادهای آدمی. 5) اصل توجه به تفاوت های فردی. 6) توجه به مراحل مختلف رشد و تاکید بر تدریجی بودن تربیت. و در نهایت اصل اکتشافی بودن علم.

این مقاله در فصلنامه آیین حکمت شماره 15 بهار 1392 به چاپ رسیده است.

tarbiyat sadraee

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *