بخشي از آن به مسائل رواني و تربيتي در خانواده‌ها برمي‌گردد چراكه ما يادگرفته‌ايم كه فرزندان‌مان را بي‌دست و پا و تنبل بار بياوريم؛ بيش از اندازه از آنها حمايت كرده و لوس‌شان كنيم. چنين پسر و دختري وقتي در سن جواني ازدواج كنند نتيجه‌اي جز طلاق براي آنها به همراه ندارد؛ بخش ديگري از آن به فضاي جامعه برمي‌گردد؛ در جامعه‌ي ما يك سري اتفاقات ناميمون رخ داده است كه به صورت زنجير به يكديگر متصل شده و حاشيه، درست كرده‌اند؛ متاسفانه در جامعه ما، فرهنگ كار و تلاش از بين رفته است و آموزش و پرورش، دانشگاه، مجموعه‌هاي فرهنگي و صدا و سيماي ما، فراموش كرده‌اند كه بايد فرهنگ كار و تلاش را در مردم و جوانان نهادينه كنند. بلكه در مقابل، صدا و سيما به ترويج بسيار عاليِ تجمل‌گرايي پرداخته و زياده‌خواهي را در مردم نهادينه كرده است؛ لذا هرچه خواسته‌هاي انسان افزايش يابد، ظرفيت‌ها پايين آمده و احساس يأس و شكست و نارضايتي دائمي در افراد، ايجاد مي‌شود. اين درحالي‌ست كه جوان بايد ياد بگيرد، تلاش خود را افزايش داده و خواسته‌هايش را كاهش دهد و به دنبال حداقل‌هاي خوشبختي در زندگي باشد تا رضايت نسبي در او پديد آيد. اما امروز به جوانان ياد داده‌ايم كه ” كمتر تلاش كن و بيشتر، انتظار داشته باش” ! حتي آموزه‌هاي ديني ما بر اين اصل تاكيد دارد كه هميشه خود را با افراد سطح بالا مقايسه كنيد اما خودتان را پايين‌تر بياوريد؛ متاسفانه در خانواده‌هاي امروزي ما، مقايسه رو به بالا زياد اتفاق مي‌افتد لذا اين كار، اعتماد به نفس، عزت نفس و خودكارآمدگي آدم را پايين آورده و به تبع، ظرفيت انسان كاهش مي‌يابد. مثلا هميشه مي‌گوييم “ببين پسرخاله‌ات چه كرده است” و …

ادامه مطلب

6 thoughts on “خشونت‌هاي خانگي؛ نتيجه زياده‌خواهي، تجمل‌گرايي

  1. سلام طاعات حضرت عالی قبول درگاه حضرت حق ان شاءالله
    در مصاحبه تان به نکات مهمی اشاره داشتید و نتایج به جایی گرفته بودید فقط در اینگونه پژوهشها جا دارد دقیقتر شویم و استثنائات را بیاوریم چون ممکن است اثر تخریبی همینها در جامعه فعلی بیشتر باشد.
    ‏1 برخی خانواده های قدیم که فرزند زیاد داشتند بین آنها تبعیض قائل میشدند مثلا بدلیل هوش یا قیافه یا آرام بودن و یا پسر بودن یکی را بیشتر مورد توجه قرار میدادند. الان آنهایی که مورد بی مهری بوده اند فرزند دار شده اند و چون به رشد و بلوغی که باید در خانواده برایشان حاصل میشد نرسیده اند با گفتن”مگر کسی به ما توجه داشت؟” محبت و تربیت صحیح را دریغ کرده و تلخی و تنفر خود از پدر و مادر و بی اعتمادی به بقیه را به بچه می آموزند و او هم وقتی خانواده تشکیل میدهد، به همین شیوه رفتار میکند. آخر خودش فرزند خانواده ای متزلزل است.
    ‏2 هنوز پدرسالاری در بسیاری از شهرها و محله ها موج میزند و پدری سنتی که به پیشرفت و سطح فکری فرزندش آگاه نیست، با سختگیری او را به عقد کسی که نمیخواهد درمی آورد و این خود منشأ طلاق و ناسازگاریست. بعضی به ازدواج هنوز نگاه سطح پایین دارند و دختر را مجبور به پذیرش افراد نامناسب از هر لحاظ میکنند که نتیجه اش جداییست.
    ‏‎ 3‎بعضی وقتها درختانی که صاف رشد کرده اند در اثر ناملایمات کم کم بسیاربدتر از درختان کج از پا درمی آیند و عامل اصلی آن دیدن نسختیهای بی حد در کودکیست شاید مقداری از این آسیبها به پرجمعیت بودن و باز بودن خانواده ها و تحمل مشکلات طاقتفرسا آن هم در اوج لطافت کودکی برگردد و این عوامل باعث رشد درختی صاف اما از درون پر آسیب شده است.
    ‏4 قبلا خانواده ها معتقدتر بودند و فرزندانشان با اعتقاداتی چون دروغ زندگی را به باد میدهد، ن نماز و غفلت از ارتباط با خدا و معصومین برکت و انسانیت را میبرد و… باعث میشد خیلی با اتصال بیشتر به غیب مشکلاتشان را حل کنند
    5قبلا دختر را با چیزی چون: بد است با لباس سفید رفتی باید با لباس سفید برگردی از احقاق حقوق انسانیش بازمیداشتند و او میسوخت و میساخت.
    ‏6 قبلا دو فرهنگ متضاد را نمیخواستیم به هم وصله کنیم. همه چیز در دین هست اگر گیر دعوای سنت و مدرنیته نشویم!

    بهتر است عوامل متعددی در نتیجه گیریها لحاظ گردد. بی شک تک فرزندی و دقت در تربیت باعث شکلگیری خانواده هایی غیر منسجم و دارای تحمل کم نمیگردد. ایراد عمیقتر است و محققان کمصبر.

  2. سلام طاعات و عبادات شما هم قبول حضرت حق باشه.
    مصاحبه تلفنی در حد نیم ساعت همینه. در مواردی حق با شماست محقق موقعی می تواند نظر جامع بده که مصاحبه گر ریزتر و دقیق تر نظر خواهی کنه.
    حضور شما در سایت این حقیر موجب خرسندیه و ارزومندم که بتونیم به تعالی جامعه اسلامی کمک کنیم. البته بین محققان هم اختلاف نظر وجود داره. من هنوز معنقدم تعدد فرزندان فی نفسه موجب تربیت بهتر و کارامدتره.

  3. سلام مجدد و تشکر از توجه حضرت عالی. وجود استادانی دقیق و عالم و ارزشی چون شما مایه مسرت خاطر است.
    و اما هر پدیده ای آثار مثبت و منفی فراوانی دارد. بنده منکر این تأثیر‎ ‎مثبت نشدم ولی تک فرزندی که مستقل و خودساخته باشد مطمئنا از فرزندان متعددی که خشونت را از خواهر و برادر و والدین که توجه به ارزشهای اصیل موجود برای شکلگیری خانواده و تداوم آن ندارند، یاد میگیرند، جامعه سازتر است. البته مصاحبه تان جنبه ایجابی برای یک عامل دارد و نه جنبه سلبی برای همین حقیر مواردی را برای بازتر شدن بحث و شفافتر شدن همان یک مورد بیان نمودم. شکی نیست به درجه بالای دانش و بینش استادی چون شما یقین دارم. جسارت بنده را ببخشید. برایتان طول عمر و زندگی شاد و شیرین و سرشار از معنویت از درگاه الهی مسألت دارم ان شاءالله در تربیت دانشجویان نیز چون گذشته موفق باشید. خدانگهدارتان

  4. سلام مجدد از لطفتون ممنونم من شما را به جا نیوردم
    اگه از حضورتون تشکر کردم به خاطر ادرس میلی بود که اون جایگاه برای من قابل احترام است. ظاهرا البته شما مرا میشناسید من با برخی از حرفاهای شما موافق بودم و پذیرفتم. مصاحبه نه به خاطر بینش من بلکه به خاطر سئوالات مصاحبه گر تنگی وقت و مصاحبه تلفنی از جامعیت کامل برخوردار نباشد به ویژه که مصاحبه تلفنی بدون کنترل اینجانب نشر شده و غلط فاحش املایی دارد که معنای مورد نظر مرا دگرگون کرده است ( که من از کنارش رندانه گذشتم تا حالا هم کسی نه اینجا نه در خبرگزاری ایمنا تذکری از این دست نیامده برا خودم جالب بود).
    اما چگونه میتوان تک فرزند خود ساخته و مستقل تربیت کرد؟؟؟ اگر نخوایم بگیم نشده خیلی سخته. تعاملات پیچیده است که انسان را شایسته بار می اورد. البته این به معنای این نیست که هر جا تعاملات پیچیده است یا چند فرزندی رفتارا درسته. یا حتی به این معنی که در گذشته خشونت در حانواده ها نبوده. اما واقع بینانه نگاه کنیم امراض روانی و عصبی به سرعت در حال افزایش هستند که این مبین اثرات وضعیت جامعه است با این همه در مصاحبه های بعدی سعی میکنم با دقت و جامعیت بیشتری نظر بدم. محتاج دعای دوستانی ناشناسی چون شماییم.

  5. سلام همانگونه که شما رندانه از اشتباه خبرگزاریها میگذرید، حتما دوستدارانتان نیز میگذرند وآنطور که منظور شماست میخوانند!!
    از دیگر مطالب شما نیز بهره بردیم.

  6. سلام آقای دکتر
    خوشبحال”عابر”که انقدر باهاش خوبید!
    بگذریم. مصاحبتون زیادم جای مواردی که عابر گفته بود رو نداشت. اصلا شما طبق منطقی خاص فرهنگ مصرفی و آماده خور و تنبل بار بیار رو نقد کردید و با یک تیر هم دو نشون زدید: هم تک فرزندی باعث خشونت بعدهاست چون بچه همه چی آماده داشته و هم ترویج سیاست افزایش جمعیت. اینم یه رندی خاصیه که شما دارید. البته طرف حرفاتونو زیر سوال نبرده نظرشو داده اما حس کردم نصف مصاحبه رو خونده. ولی نکاتی رو اشاره کرده بود که تأمل برانگیز بود. جدن هم هر چی خشونت و بی فرهنگیه از صدا و سیمای ارزشی و تولید گرای ماست؟!
    اما شما بین مخاطباتون فرق میذارید! اگه من نظرای عابر رو گذاشته بودم میگفتید بی منطقم! آخه چرا؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *