هدف از نگارش اين مقاله، ارائة تصويرى از سيماى تربيت يافتگان از منظر نهج البلاغه بوده است. در اين راستا، با بهره گيرى از رويكرد كيفى و با روش توصيفى- تحليلى، به اجمال، سيمايى از تربيت يافتگان اين نظام تربيتى از ديدگاه اميرمؤمنان على(ع) معرفى شده است. يافته هاي تحقيق، بدين قرار است كه اميرمؤمنان على(ع)، فردى را كه پرورش يافتة مكتب اسلامى در نهج البلاغه است، داراى صفاتى خاص در عرصه هاى مختلف فردى(جنبة ظاهرى، ذهنى، عواطف و روان)، معنوى، دنيوى، فرهنگى، اجتماعى (خانوادگى، گفتارى، حقوق مدارى)، اقتصادى و سياسى معرفى مى كند كه انتظار مى رود فراگيران مكتب ايشان، آن صفات را در خود به فعليت رسانند.

این مقاله در فصلنامه مهندسی فرهنگی شماره 78 زمستان 1392 به چاپ رسیده است

nahjolbalaghe

 

2 thoughts on “سيماى تربيت يافتگان از منظر نهج البلاغه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *