هدف پژوهش حاضر بررسي ديدگاه فلسفي ملاصدرا دربارة كمال نفس انسان و دلالتهاي تربيتي آن در خصوص عناصر تعليم و تربيت (اهداف و روشها) است. اين پژوهش از تحقيقات كيفي است و با روش تحليلي- اسنادي ضمن تبيين ديدگاه ملاصدرا درباره سيركمال نفس انسان به تشريح اهداف و روشهاي تعليم و تربيت مبتني بر اين ديدگاه پرداخته است. نتايج اين پژوهش نشان داد كه ملاصدرا تجرد عقلاني نفس را براي نيل به كمال ضروري ميداند. بر اساس مبانيِ فلسفي مطرح در ديدگاه وي، اهداف غايي و اهداف واسطهاي در تعليم و تربيت تبيين شد كه هر يك با توجه به مراتب مختلف نفس در سير كمال نفس بررسي شد. رسيدن به اهداف واسطهاي و غايي نيازمند روشهاي تربيتي بود كه به صورت چارچوب پيشنهادي براي تعليم و تربيت ارائه شد