در اين مقاله عقل نظري و مراتب آن بر اساس ديدگاه ابن سينا و تبيين پيامدهايي براي تعليم و تربيت بررسي مي شود. نتايج حاصل كه با استفاده از روش تحليلي ـ استنباطي انجام شد ضمن آنكه گوياي خصايصي براي هر مرتبه عقلي بود، نشان داد كه علاوه بر لزوم تعريف دو نوع هدف واسطه اي و غايي براي تعليم و تربيت، پرورش عقل بايد به صورت تدريجي و با توجه به محدوده سني فرد انجام شود. نظام تعليم و تربيت نيز بايد به گونه اي سازماندهي گردد كه به فعليت هر چه بيشتر استعدادهاي بالقوه كمك نمايد وتوجه به محيط به عنوان يك عامل مبنايي در رشد عقلاني، جهت دهي صحيح ودقيق فرد در فرايند اكتساب، در نظر گرفتن تفاوت هاي فردي، فراهم آوردن زمينه هاي بروز و رشد خلاقيت و ايجاد تنوع در برنامه درسي و محتواي آموزشي به منظور شكوفايي عقل از مشخصه هاي اصلي اين نظام باشد. در بحث روش هاي تعليم و تربيت نتايج حاكي از آن بود كه روش هاي اتخاذي ضمن برخورداري از دو ويژگي تطابق با اهداف و محدوده سني متربي، بايد به گونه اي باشند كه فرايند گذر از يك مرتبه به مرتبه ديگر را ميسر سازد و باعث غني سازي هر چه بيشتر مراتب عقل گردند. در پايان نيز الگويي براي رشد عقلاني، براساس ديدگاه ابن سينا در زمينه عقل و مراتب آن مطرح شد.

این مقاله با همکاری خانم شهریاری تدوین شده و در مجله اینه معرفت شماره 32 پاییز 1391 به چاپ رسیده است.

5 thoughts on “تحليلي بر پيامدهاي تربيتي عقل نظري از ديدگاه ابن سينا

  1. سلام
    اینکه با ربطه اما کلا از چه چیزایی پیامد برا تعلیم تربیت پیدا می کنیدا!
    کم مونده از اشعار…. هم پیامد پیدا کنید برا تعلیم تربیت!
    حیف که نمی ذارن و حیف تر اینکه بعضی دانشجوها دانشجو نیستن وگرنه پیدا می کردند!

  2. سلام
    چی هیچ اشکالی نداره؟ حرف من؟ شاعری که میخواستم آرای تربیتی از شعرش به دست بیارم؟ تعلیم و تربیت؟ استخراج آرای تربیتی از شعرا؟ابن سینا و پیامدهای تربیتی عقل نظری؟ شاگرد سابقتون؟!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *