سهرودي به سال 549 هجري قمري زماني در سهرورد متولد شد كه سرنوشت دنياي اسلام را يكسره اضطراب و ترديد فراگرفته بود. وي زندگي خود را در اين روزگار، نوميدانه بسر برد و لذا از آن جهت نشانه هاي بدبيني و نوميدي را اغلب در كتاب عوارف المعارف او شاهد هستيم.
وي در حالي كه سن و سال چنداني نداست به طلب علم و حكمت مسافرت كرده ، در مراغه نزد “مجدالدين جيلي” به تحصيل مشغول شد و چندي بعد در اصفهان نزد “ظهير” فارسي خواند. در اين اثنا ، با جماعت صوفيه ملاقاتها داشت و از ايشان استفاده ها نمود و تفكر و انفراد را از جهت نفس خود ، بلكه استقلال حاصل نمود. بعد از اين رياضت‌ها و خلوت ها و افكار بجانب نفس خود متوجه و مشغول گشت تا آنكه به نهايت سير و غايت مقامات حكما رسيد. بعدها حقيقت طلبي سهروردي او را به شهر حلب از ديار سوريه كشاند و در آنجا عزم رحيلش به قامت بدل شد. در طول اقامتش در حلب مورد توجه همگان قرار گرفت، چنانچه صلاح الدين الملك الظاهر ، حاكم حلب را نيز متمايل و راغب خود نمود . ولذا اين موجب رشك عده اي كوته فكر، دراز زبان، خشك مغز و متعصب شد. وآن چنان اين پيش رفت كه وي را به كفر و الحاد و فساد متهم و سرانجام همين را دست مايه قتل وي ساختند.

3 thoughts on “سهروردي ۱

  1. سلام اگه بخوایم از اول فلسفه شروع کنیم بخونیم چه سیر مطالعاتی را پیشنهاد میکنید اگه میشه لطف کنید منابعش را هم معرفی کنید در صورت امکان منابعی که بی طرف حرف زده باشه ممنون

  2. با سلام و تشكر از توجه شما
    براي مطالعه فلسفه يه توصيه‌ي مهم دارم و آن اينكه حتما سعي كنيد مطالعه شما با همراهي يه استادي كه در اين زمينه كار كرده باشه؛ چون اين مسير مسايل و مشكلاتت خودشا داره. در ضمن فلسفه اونقدر پيچيدگي داره كه ادما از راه درست بيرون كنه.
    پيشنهاد من براي شروع و شناخت اجمالي درامدي به فلسفه دكتر نقيب زاده انتشارات طهوري است
    شاد و موفق باشين

  3. سلام پس چرا دوتا سهروردی رو تو هم ادغام فرموده بودید این جا و اصلاحیه نزده بودید؟؟؟
    استاد سعدیه که صاحب عوارف المعارفه و صوفی بزرگ یعنی شهادب الدین عمر که 539به دنیا میاد. ده سال اختلاف سنی دارن و از نظر اعتقادی و کاری کلی اختلاف!!!!!!!!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *