در پژوهش پیشرو که با بهرهگیری از رویکرد کیفی و با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده، پس از بازبینی منابع در دسترس، اصول تربیت اخلاقی براساس اندیشههای اخلاقی ملااحمد نراقی، حول این محورهااستنباط شده است:اخلاق و فایده و برترى آن بر سایر علوم، وجوب عینى علم اخلاق، اخلاق و شرافت فضایل اخلاقی و کیفیت اکتساب آنها، شباهت علم اخلاق به علم طب، تهذیب اخلاق و ثمره آن، تأثیر شناختن نفس در تهذیب اخلاق، مقدمات تزکیه نفس و دست یافتن به فضایل اخلاقی و حفظ تعادل اخلاق حمیده. براساس یافتههای پژوهش، اصول تربیت اخلاقی ملا احمد نراقی بدین قرار است: خودشناسی، اعتدال، تناسب برنامههای تربیتی با مراحل تکاملی، ایجاد شرایط مناسب، عمل به دانستهها، توجه به دوگانگی وجود، نظارت و مراقبه، هماهنگی اعمال با عقل و شرع، هدایت و راهنمایی و در نهایت توجه به تفاوتهای فردی.