نکات کلیدی مقاله دوم از درس تربیت در نهج‌البلاغه
-صاحب نظران تربیتی با وجود اختلاف در بسیاری از مباحث تعلیم و تربیت در مورد این نکته اتفاق نظر دارند که تعلیم و تربیت امری اجتماعی و حاصل رابطه ی جامعه با فرد است .
– تعلیم و تربیت در حقیقت مجموعه اعمالی است که از طریق آن محیط اجتماعی عمداً روی افراد تأثیر می گذارد .
– نهاد های تأثیر گذار در برقراری رابطه ی مؤثر با فرایند تعلیم و تربیت در همه ی مظاهر رسمی و غیر رسمی ابتدا خانواده و سپس دولت می باشد .
– سه رویکرد اساسی از لحاظ ارتباط تعلیم و تربیت و دولت : رویکرد اول : تعلیم و تربیت باید کاملاً تحت نفوذ نهاد سیاست و نظام دیپلماتیک حاکم بر جامعه باشد . متفکرانی چون افلاطون ، ارسطو ، لوتر ، دورکیم و گود مَن از این رویکرد حمایت کرده اند اما رویکرد دوم : این نظام تعلیم تربیت است که سیاست و نهادها ی سیاسی را پدیدار و متحول و نو سازی می کند . ولی رویکرد سوم : بر این امر تأکید دارد که تعلیم و تربیت نقشی مستقل ولی در عرض نهاد سیاست و قدرت دارد .
– ناپلئون در بیان تلقی خود از تعلیم و تربیت به عنوان یک ابزار می گوید : هدف اصلی من از ایجاد و توسعه ی تعلیم و تربیت در اختیار داشتن ابزاری برای گسترش و تحقق آرمان های سیاسی بوده است .
– بنا بر نقل یکی از دانشمندان تربیتی جهان اسلام : پرسش مربوط به حق پرستی و تولیت شئون تعلیم و تربیت از جمله سؤالاتی است که در محیط سیاسی و تربیتی زیاد تکرار می شود .
– سه نهاد مقتدر اجتماعی شامل : خانواده، نهاد های دینی و دولت است .
– امروزه در تمام نقاط جهان بخش عمده ای از آموزش به ویژه در سطح ابتدایی به صورت دولتی تأمین می شود .
– آموزش : مسئولیتی مشترک میان خانواده یا دانش آموز و دولت است.
– بعد از انقلاب مشروطیت و پس از آن کهبا تصویب قانون اساسی فرهنگ یا آموزش و پرورش در سال 1298 آموزش و پرورش اجباری شد و دولت مسئولیت اداره ی تمام سطوح آموزش را بر عهده گرفت .
– بر اساس بند سوم از اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی دولت موظف می شود که آموزش و پرورش و تربیت و بدنی رایگان را برای همه و در تمام سطوح فراهم نماید .
– بنا بر اصل سی ام قانون اساسی دولت موظف می شود که وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ی ملت تا پایا ن دوره متوسطه فراهم سازد .
– حکمت اصلی تأسیس دولت و حکومت به نام اسلام و بر اساس مقررات شریعت ، رفع موانع تربیت و ایجاد مقتضیات اجتماعی رشد و کمال همه جانبه ی انسانی است .
– یکی از اصول اساسی در تربیت آدمی « اصلاح شرایط » است .
– مرام نامه همیشگی دولت اسلامی در قالب اجرای غیر معصوم که مورد تأکید کامل امام علی ( ع ) می باشد عهدنامه ی جاوید حضرت علی به مالک اشتراست .
– با توجه به روایات بسیاری از معصومین ( ع ) می توان هدف غایی تأسیس دولت اسلامی را زمینه سازی و فراهم نمودن تدابیر برای تحقق صلاح و رشد همه جانبه ی مردمان و نابودی هر گونه فساد در وجود مردم دانست .
– حضرت علی ( ع ) در نهج البلاغه در مقام توصیف ویژگی حقوق متقابل مردم و دولت اسلامی اشاره فرموده اند که در میان این حقوق واجب الهی بزرگ ترین حق ، حق والی بر مردم و حق مردم بر والی است و آن را عامل پایداری و الفت میان ایشان و مایه ی سربلندی دین ایشان قرار داد .
– امام علی ( ع ) تعلیم حدود اسلام و ایمان به افراد جامعه را مسئولیت امام و رهبر جامعه می شمارد .
– تعلیم و تربیت مردم ، هم حق الناس است و هم حق الله .
– بسط عدالت و مبارزه با محرومیت اقشار آسیب پذیر ، علاوه بر حسن عقلی امری است که امام علی ( ع ) با تأکید از والیان و مسئولان دولت خویش می خواهد .
– وظایف دولت اسلامی در ارتباط با تعلیم و تربیت به معنای عام زمینه سازی و تمهید مقدمات برای ایجاد تغییرات مطلوب در اندیشه و احوال و اعمال یک یک مردم است .
– وظایف دولت اسلامی در ارتباط با تعلیم و تربیت به معنای خاص عبارت است از تدابیری زمان یافته عمدی که برای ایجاد تغییرات مثبت در نسل نوخاسته و نا بالغ ( از سن 18-7 سال ) در فضا و زمان خاص با برنامه های معین توسط اشخاص ویژه ( معلم و مربی ) صورت می پذیرد .
– در حدیثی از امام علی ( ع ) نیمی از حقوق مردم که بر عهده ی والی و حاکم اسلامی است عبارت است از تعلیم و تأدیب ایشان .
– مسأله ی باز تولید دانش ، بینش ، ارزش ها و رفتار هایی در خزانه رفتاری نسل نو که منجر به باز تولید فرهنگ حاکم و مسلط می گردد یکی از وظایف مهم مدارس محسوب می شود که نقش مهمی در بقاء و تداوم حاکمیت نظام سیاسی دارد .
افراسیاب ابراهیمی

دیدگاه درباره “وظیفه دولت اسلامی در تعلیم و تربیت

  1. ” ارائه كردن فكر، ارائه كردن نظر، تلاش كردن براى رسيدن به نظرات برتر، جزو بافضيلت‌ترين كارها است.”
    به امید رشد فضیلتهایمان بوسیله رشد افکارمان…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *