بروز هر گونه رفتاري از جانب معلم در كلاس نيازمند طراحي و برنامه‌ريزي دقيق است. شكي نيست كه رفتار غيرمعمول از جانب دانش‌آموزان در كلاس درس، صرف ‌نظر از تاثير عاطفي آن بر معلمان و ديگر دانش‌آموزان، از لحاظ زماني بر فرآيند كار كلاسي هزينه‌ي گزافي را وارد مي‌سازد. اگرچه اين مشكلات مي‌تواند با توجه به شرايط كودكان امروزي جزيي تلقي شود، اما ميزان زمان از دست رفته‌ي يادگيري جزيي نيست. روشن است كه معلمي كه براي رفتار طرح و برنامه‌اي دارد، بهتر قادر خواهد بود كه دانش‌آموزان را تحت كنترل درآورد و به احتمال زياد زمان و كيفيت يادگيري را به حداكثر برساند. بنابراين معلمان بايد براي جلوگيري از به هدر دادن انرژي كلاس و دانش‌آموزان از مهارت كافي در زمينه‌ي طراحي آموزشي برخوردار باشند، لذا در اين بخش به اين مهارت مي‌پردازيم. طراحي آموزشي نيازمند گام‌هايي است كه عبارتند از شناخت (مخاطب و شرايط)، مشخص كردن اهداف، تعيين رفتار ورودي، تعيين روش‌هاي تدريس، طراحي و تدوين محتوا يا محتواي كمكي، سازمان‌دهي فضا و زمان،  انتخاب ابزار كمك آموزشي مناسب، تعين و طراحي تكاليف مناسب، طراحي فرصت‌هاي يادگيري مناسب و فضاسازي براي آموزش و تدريس اثربخش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *