برای رسيدن به يك تدريس موثر و اثربخش، معلم بايد مهارتهای تدريس را به خوبی فراگرفته و تمرين كرده باشد تا به تسلط كافی دست يابد. اين مهارتها در طی يك فرايند پنج مرحلهی به دست میآيند:1- مطالعه؛ 2- مشاهده؛ 3- اجرا؛ 4- ارزيابی؛ 5- پالايش؛ (پيروت؛ 1984).شكل شماره (1) اين مرحله را نشان میدهد:
مطالعهی مهارتها
مشاهدهي مهارتها پالايش مهارتها
اجرای مهارتها ارزيابی مهارتها
شكل شماره (1)، مراحل پنجگانه به دست آوردن مهارتهای تدريساين بحث به شما كمك میكند تا مهمترين مهارتهای تدريس را به خوبی دريابيد، تمرين كنيد و در موقعيتهای آموزشی مختلف به اجرا بگذاريد. نكتهاي كه بايد در اينجا تذكر داده شود اين است كه متاسفانه عدهاي از نويسندگان و به تبع آن آثار تاليف شده در اين حوزه مهارتهاي دبيري ( معلمي) را به مهارتهاي در حين تدريس اختصاص دادهاند در حالي كه مقوله تدريس مقولهاي است پيچيده و چند بعدي كه نيازمند مهارتها و فنون پيش از تدريس و حتي پس از تدريس است لذا در اين بخش به اين مهارتها نيز توجه شده و به شرح و توضيح آنان مبادرت خواهد شد و فرمهاي لازم براي تمرين مهارتها ارايه خواهد گرديد. تنها در سايهي بهرهگيري از اين فنون است كه شما ميتوانيد يك كار آموزشي اثربخش از خود نشان دهيد.