روشن است كه براي دست يابي دانش آموز به سطح مطلوبِ نياز به فراگيري چند درس مي‌باشد. توجه كنيد كه با بيان اهداف آموزشي, ملاك‌هاي شايسته پيش‌رفت دانش آموز براي ارزشيابي لازم مشخص شود. براي ارزيابي نتايج نگرش، به دليل اين  كه اهداف اين حيطه غالباً كم‌تر در برنامه‌ها ديده مي‌شود، معمولاً ابزاري براي ارزش‌يابي آن ساخته نشده است و در برخي موارد ممكن است ارزيابي توام با  احساسات و افكار شخصي باشد. به طور خلاصه براي اين كه  اهداف فصل شما نتايج نگرش‌ها، مهارت‌ها و دانش خاصي را نشان دهد لازم است كه نتايج دانش فصل به شكل تعميم‌هايي بيان شود كه از مفاهيم مرتبط به هم تشكيل شده باشد و مفاهيم، از حقايق مشخص و دقيق ساخته ‌شده باشند. نتايج مهارت‌ها، بايد شامل يادگيريِ برقراري ارتباط، تفكر و تصميم‌گيري ‌شود. نتايج نگرش، بايد مرتبط با عزت نفس و رفتار با ديگران باشد  اگر اهداف به اين صورت در برنامه‌هاي فصل گنجانده شوند، به طوري كه دانش‌آموزان بتوانند براي موفقيت در زندگي به چنين نگرش‌هايي دست يابند, آموزش موفق بوده است. بالاخره به خاطر بسپاريد كه «اهداف مرحله‌اي» هميشه شامل نتايج رفتاري دانش‌آموزان هستند و آن‌ها به هيچ وجه نتايج رفتارهاي معلم‌ها نيستند. براي مثال، «در اين مقوله كه من مي‌خواهم درباره‌ي ساعت، چيزهايي به دانش‌آموزان ياد بدهم.» يك عبارت است كه هدف معلم را بيان مي‌كند و به هيچ وجه بيان كننده‌ي نتايج يادگيري دانش‌آموزان نيست, بنابراين هدف مرحله‌اي نيست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *