اگر چه نتايج يادگيري ويژه، مشابه اهداف رفتاري هستند، ولي ضرورتاً يك موقعيت، عملكرد و معيار را نشان نميدهند. اگر كمي دقت كنيد مي فهميد كه چگونه اهداف ميتوانند به شما در برنامهريزي و سازماندهي آموزشتان كمك كنند. بعضي مواقع دستيابي به اهداف، براي روشنسازي اين كه چگونه دانشآموزان به هدف كلي آموزش دست مي يابند و همچنين به عنوان يك راهنما، براي ساخت گزينههاي امتحان مفيد است كه بايد به آن توجه كنيد. به طور خلاصه، ارزش به وجود آمدن اهدافِ درازمدت و كوتاهمدت، در فراهمسازي مقصد و جهت آموزش شماست. دانشآموزان نياز دارند بدانند كه كجا ميروند و چرا ميروند. چندين راه براي گسترش اهداف وجود دارد براي معلمان مدرسه ابتدايي، احتمالاً مهارتها كميتسنجي مقولهها را بالا ميبرد. در مدارس راهنمايي دانش، اولويت بيشتري دارد و در دبيرستان كه اكثر نتايج در حيطهي درك و فهم است. نگرشهايي مثل تمايل به مشاركت و همكاري، توانايي لذت بردن از خواندن، موسيقي، تمايل به معوق گذاشتن قضاوت قبل از تشخيص حقايق مهم هستند و اندازه نتايج دانش و مهارتها مهم نيستند. آنها به توجه و پذيرش بيشتري نياز دارند. خواسته يا ناخواسته، آنها احتمالاً بيشترين توجه را در كلاسهاي پايين دريافت ميكنند، در حالي كه در دبيرستان توجه كمي كسب مينمايند.