هدف از نگارش مقالهي حاضر، تبيين ديدگاه تربيتي علامه طباطبايي بر اساس انواع علم ميباشد. به منظور دستيابي به هدف مذكور، از رويكرد کیفی و روش توصيفي – تحليلي و با مراجعه به منابع دست اول استفاده شده است. اين تحقيق نشان ميدهد كه بر اساس تقسيمبندي علامه از علم حصولي میتوان به اهداف و ويژگيهاي جالب توجهي براي محتواي برنامهي درسي دست يافت. اين اهداف كه عبارتند از پرورش حسي، ذهني، عقلي، اجتماعی، اخلاقی و ذوقی، دستیابی به انواع علوم مطابق واقع، خودآموزي و تولید علم، استفاده از علوم در حل مسائل زندگی و پرورش خلاقیت در نهايت به پرورش همه جانبهي انسان منجر ميشوند. به منظور تحقق اهداف فوق، لازم است محتواي برنامه از ويژگيهايي چون تناسب، توالی، تعادل، تنوع، انطباق، ارتباط و… برخوردار باشند. اين نتايج حاكي از آن است كه توجه به انواع علم (از ديدگاه علامه طباطبايي) میتواند در تدوین محتوایی غنی برای آموزش دانشآموزان مفید واقع شود.
این مقاله با همکاری خانم عابدی تدوین شده و در مجله تربیت اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه شماره 14 بهار و تابستان 1391 به چاپ رسیده است