در تمام مدارس فضاي خاصي وجود دارد كه فرهنگ مدرسه ناميده مي‌شود. مفهوم فرهنگ مدرسه در سال‌هاي اخير اهميت بسيار زيادي يافته است به طوري كه در طول دهه‌هاي 1970 و 1980 براي اجراي تغييرات مهم در مدارس بحث فضاهاي فرهنگي نيز مطرح شد كه اصلاحات زيادي در آموزش و پرورش ايجاد كرد. از ميان كساني كه به اصلاحات آموزشي با تاكيد بر فرهنگ مــدرسه و تغيير در آن دل بسته بودند مي‌توان به گودلد و سايزر اشاره كرد. آنان در جواب اين سوال كه  فرهنگ مدرسه چيست؟ مطرح مي‌كنند كه:فرهنگ مدرسه عبارت از يك محيط كلي است كه در آن تربيت فراگيران اتفاق مي‌افتد. فرهنگ مدرسه شامل تمام افراد حاضر در مدرسه و روشي كه مدرسه عمل مي‌كند، مي‌شود. فرهنگ مدرسه داراي عناصري است كه عبارتند از: بينش افراد، ارزش‌ها، نقش‌ها، قدرت روابط، محرك‌ها، گروه‌ها، نگرش‌ها، انتظارات، همكاري، رقابت، فعاليت‌هاي دانش‌آموزان، مراقبت‌ها، ارزش‌يابي، بازخورد، بازي و فضاها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *