مـطالعه فـرآيندهاي واقـعي معـلمان خبره در بـرنامهريـزي نـشان مـيدهد كـه بيشتر معلمان از برنامهريزي درست و دقيق استفاده نميكنند. بر اساس مطالعات، با علمي شدن كار آموزش و يادگيري، معلمان مجبورند با آمادگي در كلاس حاضر شوند و اين آنها را وادار ميكند كه كارهايشان را با برنامهريزي انجام دهند. بنابراين دانستن نكات زير در مورد طراحي آموزشي براي معلمان مبتدي ميتواند مفيد واقع شود. بديهي است كه محققان هيچ مدلي كه به طور ثابت يا وسيع پذيرفته شده يا به كار برده شده را مشخص نكردهاند. به عبارت ديگر، معلمان بسته به موقعيت، اهداف، توانايي و اطلاعات خود دست به برنامهريزي ميزنند. فعاليتهاي آموزشي، علايق و تواناييهاي دانشآموز، محتوا، سن دانشآموزان، زمان موجود و راهبردهاي آموزشي تاثير زيادي بر برنامهريزي دارند.