بديهي است كه «غايات آموزش»، نتايج بلند مدت هستند و «اهداف مرحله‌اي» نتايج فوري هستند. به طور كلي «اهداف» به عنوان نتايجي كه انتظار مي‌رود، در نظر گرفته مي‌شوند، اما «اهداف» بلند مدت هرگز ممكن نيست به طور كامل به دست بيايد. «اهداف مرحله‌اي»، هميشه عمل‌كرد دانش‌آموز را بيان مي‌كنند. «دانش‌آموز كسرها به درستي را جمع خواهد كرد»، اين يك هدف مرحله‌اي است. زيرا بيان مي‌كند كه دانش‌آموز چه چيزي انجام خواهد داد. يك چارچوب مفيد براي بيان كردن «اهداف مرحله‌اي»، چارچوبي است كه توسط «نورمن گرونلاند» تدوين گرديد. «گرونلاند» بحث مي‌كند كه در مقاصد رفتاري يا اهداف رفتاري فعاليت‌هايي شبيه دانستن يا فهميدن در «اهداف مرحله‌اي» جايي ندارند. ما سخت مي‌كوشيم تا دانش‌آموزانمان معني گروه در فيزيك را بدانند يا تشابهات بين جنگ ايران و عراق, آمريكا و ويتنام را درك كنند. بنابراين منطقي است كه «اهداف مرحله‌اي» را از لحاظ دانستن و درك كردن بيان كــنيم (لين و گرونلاند، 1995, ص 46-27).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *