يكي از مهم‌ترين وظايف معلم، مشخص كردن اهداف آموزشي است. نكته‌اي كه حتماً بايد مد نظر قرار گيرد اين است كه اهداف نبايد رويايي و خيال‌پردازانه يا دور از دسترس باشد. بايد اهدافي انتخاب شود كه با برنامه‌ريزي، قابل دست‌يابي باشند و با توجه به اوضاع حاكم بر جهان امروزي، دانش‌آموزان را براي زندگي موفق در اجتماعِ آينده جهاني آماده نمايند. يكي از مشكلات اساسي آموزش و پرورش عدم استفاده از اهداف صريح و واضح و دور از دسترس و غير واقعي بودن اهداف است. لازم است هنگام طراحي، اهداف مجدداً بررسي شده و حتي آن‌ها را بازنويسي شوند. اين كار فرايند آموزش را اثربخش‌تر مي‌سازد و فضا را براي عيني و سهل‌الوصول‌تر كردن اهداف مهيا مي‌نمايد

دیدگاه درباره “اهداف ۱

  1. سالهاست که در امر تعلیم تربیت متخصصان به بحث انتخاب درست هدف وبه روز وجهانی بودن آن وتوجه به دانش آموز و….می پردازند… باید گفت که حتی این اهداف تعیین هم شده ولی چرا اینکه به اجرا درنیامده ؟؟؟ می دانم برای چنین اهدافی نیاز به هموار کردن یکسری مسائل می باشد ولی باید گفت: که بحث اصلی همینجاست که در دسیابی به اهداف موفق نیستیم.چون هدف را فقط انتخاب کردن می دانیم با توجه به اینکه هدف شروع همزمان با انتخاب است.هدف عبارتند از انتخاب سطحی بالاتر از سطح امروز برای فردای خویش است وشروع همزمان با انتخاب به جهت دسیابی به آن سطح جدید است.اگر متخصصین تعلیم وتربیت ما از همان زمانی که به فکر اهداف بودند در همان دوره فعلی خود شروع به کار می کردند اکنون چنین بار سنگینی را متحمل نمی شدند . پس بهتر است که زمان را از دست ندهیم. وباید دید که آیا معلمان که موثر ترین در این راه هستند نیز مایل به انتخابی که هیچ تجربه ای از آن به عمل نیامده هستند یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *