“آقا بیا به خاطر باران ظهور کن
ما را از این هوای سراسیمه دور کن…”
خب بقیه شو نمی نویسم چون امروز پنج شنبه است!!!!
به اندازه کافی تو دیدگاه های متن قبلیتون…
***ستاره سحری***
ستاره باز به دامان شب دويد بيا
سرشك شوق ز چشمان شب چكيد بيا
فروغ نقرهاي مه بگرد خيمة شب
كشيد هالهاي از پرتو اميد بيا
نيامدي كه شفق دامني پر از خون داشت
كنون كه دست فلق جيب شب دريد بيا
ستاره سحري كور سوزنان از دور
گشود پنجره صبح و آرميد بيا
ستاره چشم به راه تو ماند تا دم صبح
فلق دميد و شد از ديده ناپديد بيا
عروس چرخ حرير فروغ خود برچيد
افق دوباره بساط سپيده چيد بيا
بيا كه قافله شب از اين ديار گذشت
سپيده سرزد و مهر از افق دميد بيا
نيامدي كه دل من حديث شب ميگفت
كنون كه قصه به پايان خود رسيد بيا
به رغم فتنه بيدار و بخت خوابآلود
تو را دو چشم من آخر به خواب ديد بيا
بيا كه گوش دل من به كوچه كوچه شوق
صداي پاي تو را بارها شنيد بيا
بيا كه سير غزالان دشت خاطرهها
هزار شور غزل در من آفريد بيا
بسا شبا كه دل بيقرار “پروانه”
بشوق روي تو از ديده سر كشيد بيا
یکی از ویژگیهای انسان منتظر این است که به واقعه ای که در آینده اتفاق خواهد افتاد، ایمان دارد . این موضوع را اگر شما با این رویکرد ملاحظه کنید که اگر در وجود انسان این قابلیت بود که بتواند وقایع آینده را پیش بینی کند، چه می شد . خداوند دوهدیه بزرگ به ما کرامت فرموده است: نخست این که قیامت را وعده داده است ودیگر اینکه ظهور موعود را مطرح کرده است . آینده ای را به نام عصر ظهور پیش بینی کنیم که در آن، شیعیان منتظر دوازدهمین حجت الهی، حضرت مهدیاند . بنابراین یکی از ویژگیهای تربیتی انسان منتظر این است که به آینده ای با وقایع وویژگیهای خاص می اندیشد .
2 . آمادگی
دومین ویژگی انسان منتظر، آمادگی است; یعنی نسل منتظر، کودک ونوجوان وجوان ما باید بداند که در عصر ظهور چه کاره است ودارای چه نقشی است . انسان منتظر باید آمادگی کارگزاری حکومت جهانی را داشته باشد . امامزمان(عج) به نیرووآدمی نیاز دارد که بتواند با پدیده ها وشرایط مواجه شود . این امر که افراد، در دوران غیبت قابلیتها وتخصصهای خودشان را گسترش ندهند، با مفهوم انتظار، تطابق ندارد .
3 . امید به آینده جهان
یکی دیگر از ویژگیهای نسل منتظر، امیدواری ونگرش مثبت به آینده جهان است . اگر ما خودمان را در این شرایط ببینیم، تصور کنیم که منتظر دادگستر وعدل گستر جهان هستیم، در راستای این اهداف تلاش خواهیم کرد . ادیانی که موعودگرا نیستند، یک نگرش کاملا منفی ویاس آور نسبت به جهان دارند . اگر امید به آینده نباشد، انسان دچار افسردگی خواهد شد .
4 . جهانی شدن
چهارمین ویژگی که برای نسل منتظر می توان در نظر گرفت; این است که انسان از خویشتن واز خودش بیرون بیاید وجهانی شود . اصلا یکی از ویژگیهای انتظار این است که انسانها را از درون خودشان بیرون بیاورد تا از پرداختن به مسائل جزئی زندگی خودشان دوری کنند . خود محوری برای جامعه بسیار خطرناک است . کسی که درخت را از خیابان می کند ودر منزل خویش می کارد، اندیشه این آدم در حقیقت، از خودش وخانه خودش فراتر نمی رود . وخود محوری یعنی این که خود را در حد خودش وخانه خودش ببیند . هر چیزی، در خانه اومعنا دارد; در درون خانه اوارزش دارد; فراتر از خانه خودش نمی اندیشد; به شهر نمی اندیشد; به کشور نمی اندیشد; انگار فقط همین نسل است وبس .
انتظار، انسان را از خانه خود بیرون می آورد وجهانی می کند. اگر بخواهیم یک نوجوان را تربیت کنیم باید بتوانیم اورا با انتظار ومفهوم آن آشنا کنیم . باید به اوبفهمانیم که توبرای خودت ودر چارچوب خودت زندگی نمی کنی; باید به جهان بیندیشی، به حکومتی که بر جهان حاکم است.
یکی از ویژگیهای انسان منتظر این است که به واقعه ای که در آینده اتفاق خواهد افتاد، ایمان دارد . این موضوع را اگر شما با این رویکرد ملاحظه کنید که اگر در وجود انسان این قابلیت بود که بتواند وقایع آینده را پیش بینی کند، چه می شد
خوشبختانه با عنایت خود امام(ع) در وجود جوانان ، کاملا دیده می شود که مثلا دانشجوی مهندسی اینگونه می اندیشد که من باید پاسخگوی امامزمانم باشم; امامی که حکومت جهانی برقرار خواهد کرد. حال اگر ایشان را درک کردم که به مقصود رسیده ام; در غیر این صورت نیز باز پاسخگوی اوهستم وبرای تحقق حکومتش تلاش کرده ام . اواز عمل وحاصل عمل ما آگاه است.
واز آن طرف، متاسفانه در دستگاهها وادارات ما برخی از افراد، گویا با همین رئیس که بالای سرشان است مواجهند; مثلا می گویند، آقا تا وقتی در این اداره وضعیت اینگونه است، من مانند شمعک کار می کنم; یعنی شعله ور نمی شوم . این حرف در حقیقت حرف آدمی است که گویی رئیس اوهمین کسی است که بالای سرش است . نسل منتظر نباید اینگونه باشد . اوباید پاسخگوی امامزمانش باشد; یعنی هر کس که منتظر است: کارمند، دانشجو، طلبه، پزشک و. . . باید امامزمان(عج) را بالای سرش ببیند، نه رئیس ووزیر ورئیس جمهور و. . . را .
علاوه بر مسئله پیش گفته، مسئله نیاز به ولی ومرشد است . کسی که به اوعشق بورزیم واورا از صمیم دل دوست بداریم وبه گونه ای عمل کنیم که گویی ذره ذره عمل ما با هدایت اوانجام می گیرد .
5 . زیستن با یاد او امامزمان علیه السلام
ما باید این آرزورا داشته باشیم که اگر توفیق زیارت ایشان حاصل شد، چگونه زیستن وچگونه مردن را از اوبپرسیم . نسل منتظر باید منتظر لحظه ای باشد که وقتی امامش را می بیند، صراط مستقیم را با تمام اجزای آن از امامبخواهد; منتها این کار احتیاج به آمادگی دارد . «. . . فزت ورب الکعبة . . .»1 جمله ای نبود که علی (ع) در هنگام ضربت خوردن به ذهنشان رسیده باشد; امامسراسر عمرشان با این جمله زیسته بودند ومنتظر این لحظه بودند; لحظه رهایی از دنیای تنگ وتاریک به سوی جوار الهی .
ما باید به نسل منتظر بیاموزیم، از امامی که در پس پرده غیبت است چگونه استفاده کند . نوجوانان ما باید لحظه به لحظه از امامزمان(عج) بهره بگیرند . من در تمامی مراحل درس وزندگی ام هرگاه توکل به خدا کردم وپشت سرش «یا مهدیادرکنی» 2 گفتم; یعنی از اوهم به عنوان ولی وامامم کمک خواستم، راههایی را در مقابلم باز کرد . هر نعمتی که نصیب همه ما وبنده شده، از باب یاری طلبیدن از امامزمان(عج) است . این را من به نوجوانان وجوانان منتقل می کنم . لحظه ای نباشد که از یاد امامشان غافل باشند . اینها نکاتی است که ما باید کودکانونوجوانان وکودکانوفرزندانمان یادآوری کنیم که همین الان از امامکمک بخواهند واوکمک می کند وکمکش را در درازمدت خواهند دید، نه این که بگوییم امروز که کمک بخواهند، فردا یاری می بینند .
بنابراین، یکی از ویژگیهای نسل منتظر این است که در همه اعمالش توجه به امامزمان(عج) دارد; ازدواج، تحصیل، غذا خوردن و. . . .
اگر بخواهیم نسل امروز را تربیت کنیم، باید هدف های رفتاری وتربیتی ما این ویژگی ها را حتما داشته باشد .
1 . بحارالانوار، ج 41، ص 2: … به خدای کعبه رستگار شدم …
2 . وسائل الشیعه، ج 9، ص 184 .
گروه دین واندیشه تبیان
پدیدآورنده: علی اصغر احمدی، با تصرف وتلخیص http://mahdi313m.com/?HmID=MQ
گر چه پیمان را شکستم بر سر پیمانه ام
با همه بد عهدی ام آن عاشق دیوا نه ام
“آقا بیا به خاطر باران ظهور کن
ما را از این هوای سراسیمه دور کن…”
خب بقیه شو نمی نویسم چون امروز پنج شنبه است!!!!
به اندازه کافی تو دیدگاه های متن قبلیتون…
***ستاره سحری***
ستاره باز به دامان شب دويد بيا
سرشك شوق ز چشمان شب چكيد بيا
فروغ نقرهاي مه بگرد خيمة شب
كشيد هالهاي از پرتو اميد بيا
نيامدي كه شفق دامني پر از خون داشت
كنون كه دست فلق جيب شب دريد بيا
ستاره سحري كور سوزنان از دور
گشود پنجره صبح و آرميد بيا
ستاره چشم به راه تو ماند تا دم صبح
فلق دميد و شد از ديده ناپديد بيا
عروس چرخ حرير فروغ خود برچيد
افق دوباره بساط سپيده چيد بيا
بيا كه قافله شب از اين ديار گذشت
سپيده سرزد و مهر از افق دميد بيا
نيامدي كه دل من حديث شب ميگفت
كنون كه قصه به پايان خود رسيد بيا
به رغم فتنه بيدار و بخت خوابآلود
تو را دو چشم من آخر به خواب ديد بيا
بيا كه گوش دل من به كوچه كوچه شوق
صداي پاي تو را بارها شنيد بيا
بيا كه سير غزالان دشت خاطرهها
هزار شور غزل در من آفريد بيا
بسا شبا كه دل بيقرار “پروانه”
بشوق روي تو از ديده سر كشيد بيا
شاعر: محمدعلي مجاهدي
http://www.bfnews.ir/vdchq6nm.23nxmdftt2.html
** ويژگي هاي تربيتي انسان منتظر**
1 . اندیشیدن به آینده
یکی از ویژگیهای انسان منتظر این است که به واقعه ای که در آینده اتفاق خواهد افتاد، ایمان دارد . این موضوع را اگر شما با این رویکرد ملاحظه کنید که اگر در وجود انسان این قابلیت بود که بتواند وقایع آینده را پیش بینی کند، چه می شد . خداوند دوهدیه بزرگ به ما کرامت فرموده است: نخست این که قیامت را وعده داده است ودیگر اینکه ظهور موعود را مطرح کرده است . آینده ای را به نام عصر ظهور پیش بینی کنیم که در آن، شیعیان منتظر دوازدهمین حجت الهی، حضرت مهدیاند . بنابراین یکی از ویژگیهای تربیتی انسان منتظر این است که به آینده ای با وقایع وویژگیهای خاص می اندیشد .
2 . آمادگی
دومین ویژگی انسان منتظر، آمادگی است; یعنی نسل منتظر، کودک ونوجوان وجوان ما باید بداند که در عصر ظهور چه کاره است ودارای چه نقشی است . انسان منتظر باید آمادگی کارگزاری حکومت جهانی را داشته باشد . امامزمان(عج) به نیرووآدمی نیاز دارد که بتواند با پدیده ها وشرایط مواجه شود . این امر که افراد، در دوران غیبت قابلیتها وتخصصهای خودشان را گسترش ندهند، با مفهوم انتظار، تطابق ندارد .
3 . امید به آینده جهان
یکی دیگر از ویژگیهای نسل منتظر، امیدواری ونگرش مثبت به آینده جهان است . اگر ما خودمان را در این شرایط ببینیم، تصور کنیم که منتظر دادگستر وعدل گستر جهان هستیم، در راستای این اهداف تلاش خواهیم کرد . ادیانی که موعودگرا نیستند، یک نگرش کاملا منفی ویاس آور نسبت به جهان دارند . اگر امید به آینده نباشد، انسان دچار افسردگی خواهد شد .
4 . جهانی شدن
چهارمین ویژگی که برای نسل منتظر می توان در نظر گرفت; این است که انسان از خویشتن واز خودش بیرون بیاید وجهانی شود . اصلا یکی از ویژگیهای انتظار این است که انسانها را از درون خودشان بیرون بیاورد تا از پرداختن به مسائل جزئی زندگی خودشان دوری کنند . خود محوری برای جامعه بسیار خطرناک است . کسی که درخت را از خیابان می کند ودر منزل خویش می کارد، اندیشه این آدم در حقیقت، از خودش وخانه خودش فراتر نمی رود . وخود محوری یعنی این که خود را در حد خودش وخانه خودش ببیند . هر چیزی، در خانه اومعنا دارد; در درون خانه اوارزش دارد; فراتر از خانه خودش نمی اندیشد; به شهر نمی اندیشد; به کشور نمی اندیشد; انگار فقط همین نسل است وبس .
انتظار، انسان را از خانه خود بیرون می آورد وجهانی می کند. اگر بخواهیم یک نوجوان را تربیت کنیم باید بتوانیم اورا با انتظار ومفهوم آن آشنا کنیم . باید به اوبفهمانیم که توبرای خودت ودر چارچوب خودت زندگی نمی کنی; باید به جهان بیندیشی، به حکومتی که بر جهان حاکم است.
یکی از ویژگیهای انسان منتظر این است که به واقعه ای که در آینده اتفاق خواهد افتاد، ایمان دارد . این موضوع را اگر شما با این رویکرد ملاحظه کنید که اگر در وجود انسان این قابلیت بود که بتواند وقایع آینده را پیش بینی کند، چه می شد
خوشبختانه با عنایت خود امام(ع) در وجود جوانان ، کاملا دیده می شود که مثلا دانشجوی مهندسی اینگونه می اندیشد که من باید پاسخگوی امامزمانم باشم; امامی که حکومت جهانی برقرار خواهد کرد. حال اگر ایشان را درک کردم که به مقصود رسیده ام; در غیر این صورت نیز باز پاسخگوی اوهستم وبرای تحقق حکومتش تلاش کرده ام . اواز عمل وحاصل عمل ما آگاه است.
واز آن طرف، متاسفانه در دستگاهها وادارات ما برخی از افراد، گویا با همین رئیس که بالای سرشان است مواجهند; مثلا می گویند، آقا تا وقتی در این اداره وضعیت اینگونه است، من مانند شمعک کار می کنم; یعنی شعله ور نمی شوم . این حرف در حقیقت حرف آدمی است که گویی رئیس اوهمین کسی است که بالای سرش است . نسل منتظر نباید اینگونه باشد . اوباید پاسخگوی امامزمانش باشد; یعنی هر کس که منتظر است: کارمند، دانشجو، طلبه، پزشک و. . . باید امامزمان(عج) را بالای سرش ببیند، نه رئیس ووزیر ورئیس جمهور و. . . را .
علاوه بر مسئله پیش گفته، مسئله نیاز به ولی ومرشد است . کسی که به اوعشق بورزیم واورا از صمیم دل دوست بداریم وبه گونه ای عمل کنیم که گویی ذره ذره عمل ما با هدایت اوانجام می گیرد .
5 . زیستن با یاد او امامزمان علیه السلام
ما باید این آرزورا داشته باشیم که اگر توفیق زیارت ایشان حاصل شد، چگونه زیستن وچگونه مردن را از اوبپرسیم . نسل منتظر باید منتظر لحظه ای باشد که وقتی امامش را می بیند، صراط مستقیم را با تمام اجزای آن از امامبخواهد; منتها این کار احتیاج به آمادگی دارد . «. . . فزت ورب الکعبة . . .»1 جمله ای نبود که علی (ع) در هنگام ضربت خوردن به ذهنشان رسیده باشد; امامسراسر عمرشان با این جمله زیسته بودند ومنتظر این لحظه بودند; لحظه رهایی از دنیای تنگ وتاریک به سوی جوار الهی .
ما باید به نسل منتظر بیاموزیم، از امامی که در پس پرده غیبت است چگونه استفاده کند . نوجوانان ما باید لحظه به لحظه از امامزمان(عج) بهره بگیرند . من در تمامی مراحل درس وزندگی ام هرگاه توکل به خدا کردم وپشت سرش «یا مهدیادرکنی» 2 گفتم; یعنی از اوهم به عنوان ولی وامامم کمک خواستم، راههایی را در مقابلم باز کرد . هر نعمتی که نصیب همه ما وبنده شده، از باب یاری طلبیدن از امامزمان(عج) است . این را من به نوجوانان وجوانان منتقل می کنم . لحظه ای نباشد که از یاد امامشان غافل باشند . اینها نکاتی است که ما باید کودکانونوجوانان وکودکانوفرزندانمان یادآوری کنیم که همین الان از امامکمک بخواهند واوکمک می کند وکمکش را در درازمدت خواهند دید، نه این که بگوییم امروز که کمک بخواهند، فردا یاری می بینند .
بنابراین، یکی از ویژگیهای نسل منتظر این است که در همه اعمالش توجه به امامزمان(عج) دارد; ازدواج، تحصیل، غذا خوردن و. . . .
اگر بخواهیم نسل امروز را تربیت کنیم، باید هدف های رفتاری وتربیتی ما این ویژگی ها را حتما داشته باشد .
1 . بحارالانوار، ج 41، ص 2: … به خدای کعبه رستگار شدم …
2 . وسائل الشیعه، ج 9، ص 184 .
گروه دین واندیشه تبیان
پدیدآورنده: علی اصغر احمدی، با تصرف وتلخیص
http://mahdi313m.com/?HmID=MQ