زندگی‌نامه

امیرالمومنین علی علیه السلام:

«آدميزاد ، شبيه‏ ترين چيز به ترازوست : يا با نادانى سبُك شود و يا به‏دانش ، سنگين گردد.»

رضاعلي نوروزي سال 1353 در يكي از محروم‌ترين روستاهاي شهرستان فريدن در خانواده‌اي مومن و ساده دل پاي به عرصه حيات گذاشت و دوران كودكي خود را تا پايان تحصيلات راهنمايي در هواي پاك و كوچه‌هاي خاكي اين روستا گذراند. در شرايطي كه وي دور از آغوش گرم خانواده به موفقيت‌هاي پي در پي چون كسب مقام استاني در مسابقات علمي و نهج‌البلاغه دست مي‌يافت، خانواده‌اش از سال 1370 به شهرستان برخوار و ميمه مهاجرت کردند. وي در سال 72 با اخذ مدرك ديپلم، به عنوان معلم همان روستاهاي سرد و پربرف مشغول به کار گرديد. جذب يك جوان نخبه و پر انرژي 18 ساله كه توانايي‌هاي خود را بارها با كسب مقام‌هاي استاني ثابت كرده بود مي‌توانست نقطه عطفي در نظام تعليم و تربيت باشد كه متاسفانه در طول سالها زمينه رشد و پيشرفت وي فراهم نگرديد. كسي كه مي‌توانست بنيانگذار خدمات ارزشمند و تغييرات بنيادي در نظام آموزشي باشد به تحصيل روي آورد و توانست همزمان با تدریس، مدرك كارشناسي خود را اخذ نمايد. او در سال 1376 از شهرستان فريدن به شهرستان برخوار و ميمه منتقل گرديد تا در كنار خانواده خويش قرار گيرد. وي كه معتقد به بهره‌گيري از فرصتها و نعمتهايي است كه حضرت حق براي بندگان خويش فراهم مي‌آورد در اين سالها ازدواج كرد و همزمان به عنوان دانشجوي كارشناسي ارشد رشته تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش پذيرفته شد. در اين مقطع رتبه اول دانشگاه اصفهان را در رشته خويش كسب نمود و از كتاب ترجمه شده توسط نامبرده با عنوان بچه‌هاي فيلسوف در سطح كشور تقدير به عمل آمد.
رضاعلي نوروزي در سال 1382 در مقطع دكتراي تخصصی فلسفه تعليم و تربيت دانشگاه تربيت مدرس تهران پذيرفته شد و به عنوان استاد به دانشگاه اصفهان راه يافت و تدريس در دانشگاه‌هاي مختلف پيام نور از جمله شاهين‌شهر و دولت‌آباد برخوار و دانشكده معارف اسلامي اصفهان را پذيرفت. وي همچنين عضو شوراي آموزشي دانشگاه پيام نور دولت‌‌آباد و مدرس پژوهشكده تخصصي مهدويت (موسسه آينده روشن) قم گرديد. او با داشتن همسر و فرزند هيچگاه از تلاش بازنايستاد و با كسب عنوان دانشجوي نمونه‌ي كشور در مقطع دكترا در سال 84 وجود خود را در عمل بيش از پيش اثبات نمود. وي جزء معدود نخبگان كشور است كه توانسته تقديرنامه‌هاي متفاوتي را به خاطر انجام فعاليت‌هاي علمي مختلف از دفتر مقام معظم رهبري و رياست محترم جمهوري دريافت نمايد.
دكتر نوروزي در عين حال به عنوان مدير تيم كارشناسي فرهنگسراي خانواده‌ي شهرداري اصفهان، عضو شوراي برنامه‌ريزي امور تربيتي آموزش و پرورش استان اصفهان و رئيس كميته جوانان شهرستان برخوار و ميمه فعاليت نموده و يكي از بنيانگذاران “موسسه خيريه مهر” اصفهان است. به زعم دیگران او صادق و راستگوست و در اثبات حقايق مصمم و در دست‌يابي به اهداف بلند خويش ثابت‌ قدم.
او آرزوهاي بسيار بزرگي دارد و به اميد زماني است كه همه كودكان، نوجوانان و جوانان اين مرز و بوم فرصت‌ها و امكانات لازم را براي رشد و شكوفايي كامل داشته باشند. به نظر وي مهم نيست انسان در چه موقعيتي باشد، هر کسی می‌تواند مهم و موثر واقع شود اگر به تعهدات اخلاقي و انساني پاي‌بند باشند.
به نظر وي نسل جوان امروز مستعد، باانرژي و با انگيزه است كه توانايي مقابله با نابساماني‌ها و از بين بردن ناهنجاري‌هاي موجود را دارد. نوروزي بسيارفعال و با نشاط است و هرفردی با او برخورد مي‌كند ناخودآگاه احساس مي‌كند قوي‌تر و باانگيزه‌تر از قبل شده است. دانش‌آموزان شاهين شهر هنوز چهره خندان و پرانرژي او را بياد مي‌آورند كه حتي لحظه‌اي هم از تلاش بازنمي‌ايستاد و دانشجويان دانشگاه‌هاي مختلف استان اصفهان او را استادي جوان، فعال، متخصص و همواره جوياي علم و دانش و منتقد مي‌دانند كه براي رشد و اعتلاي علمي كشورش و ساختن جامعه‌اي دور از نابرابري‌هاي گوناگون اجتماعي در هر سنگري تلاش مي‌كند.
دكتر نوروزي در اولين حضور جدي خود در صحنه اجتماعي – سياسي با كسب نزديك به چهارده هزار راي در شهرستان‌هاي شاهين‌شهر و ميمه / برخوار نفر دوم شد و توان‌مندي خويش را در تاثيرگذاري بر اجتماع و طراحي و رهبري پروژه‌هاي بزرگ در عمل بيش از پيش اثبات نمود. اين مهم در حالي اتفاق افتاد كه نامبرده يك چهره جوان و ناشناخته در ميان مردم بود.
دکتر نوروزی در شهریور ماه 1388 به عنوان مدیر کل فرهنگی دانشگاه اصفهان منصوب شد و اميدوار است فضايي ايجاد کند که دانشگاه اصفهان بتواند سبک جدیدی از مدیریت را در عرصه فرهنگی به کشور عرضه نماید. وی در پی ان است تا بهره‌گیری از حاشیه ها در متن و به حاشیه راندن متنها زمینه ساز تحولی عظیم شود و فضا را به گونه ای پیش ببرد كه كشور از وجود نخبگان در عرصه‌هاي گوناگون بهره گيرد و اين امر زمينه‌ساز جهشي عظيم در عرصه‌هاي مختلف شود.

با توجه به روند اتفاقات دانشگاه، او در دی ماه 1389 با توجه به شرایط موجود در حوزه فرهنگی دانشگاه از این پست کناره گیری نمود. وی با ساختارشکنی منفی در پی ان بود که ساختار جدیدی را برای دانشگاه اصفهان رقم زند که در برخی از فرایندها و عرصه ها این مهم صورت گرفت و اثرات ان در عمل و فرایند عمل و حتی نتایج کار قلمرو فرهنگی دانشگاه قابل مشاهده بود هر چند محافظه کاری‌های موجود اجازه تحرک و ساختار شکنی لازم را نمی داد و بخشی از فرایندها، ساختارها و عرصه ها دست نخورده باقی ماند.

نظرات غیر فعال است.